Städar & Städar

Hem/Städning / Permalink / 0
Hur viktigt tycker du att det är att städa?
 
Jag tycker det är super viktigt men mest för mig själv, jag vill ha rent & fint!
Jag vill kunna få oväntat besök när som helst utan att känna att hela hemmet är kaos. (Visst händer det att det är kaos men det är nästan bara när jag städar för jag drar fram allt!)
Det jag anser ska vara städat hela tiden är toaletten & köket, dels för alla bakterier men även för att en toalett ska vara ren och ett kök ska vara städat så man kan laga mat i en ren miljö! Hur jag gör när jag städar är att jag börjar i ett rum och städar mig ut från det. Jag drar ut precis allt från rummet torkar av allt, decifiserar hantag, damsugar golvet och torkar av golvet. Sen tar jag in allt igen vikt, avdammat, putsat mm.
Jag har lite tips på att göra städningen lite roligare och lättare.
1. Börja med det rummet du tycker är jobbigast ( mitt område är köket, för där är så många luckor och lådor)
2. Använd lätta redskap ( mina favorit redskap är: mirakeltrasorna, engångsservetter och ett speciellt munstycke till damsugaren) Dessa gör så min städning blir bra samt mycket lättare.
 
Mirakeltrasorna använder jag på alla speglar och glas ytor, dem ger ett super resultat. Du slipper märken efter dem. Dessa är bra att ta damm med också men viktigaste är att hålla dem rena genom att tvätta dem efter varje städning.
Engångsservetterna använder jag på allt med mycket bakerier som toan, vasken, kökets alla ytor. Jag köper märket gunry. Dessa använder jag för dem är lätta att städa med och man kastar dem direkt efter man använt dem. Perfekta att ta på skåp & kylskåp.

 
 
Munstycke till min dammsugare gör det lätt att städa alla lister och utrymme som är svåra att städa samt städa soffan och andra tyg material. Dessa munstycke brukar man få med när man köper nya dammsugare. Man får inte glömma rengöra dessa, för annars är det lätt att dra runt smutsen.
3. Gör det en dag du känner att du inte har andra saker att göra eller bestäm en dag i veckan du ska göra det på.
4. Glöm inte ställen som kylen, lådor, mattorna, fönsterna, handtagen i ditt hem, leksakerna ditt barn leker med, djurens favorit plats, mikrovågsugnen, kaffekokaren, tvättmaskinen & torktumlaren. Ja alla dem sakerna du använder varje dag dem samlar på sig så mycket bakterier och andra orenheter.
 ( Vissa saker tar jag varannan vecka men försöker ta allt på en gång men det är inte så lätt när man har barn eller ett heltids jobb)
5. Bara gör det för det blir bara jobbigare om man drar på det ;)
 
Mer om städning kommer för nu vakna min lilla prins! =)
 

Liknande inlägg

Till top